BISHOP HRYHORII KHOMYSHYN: AT THE CROSSROADS OF UKRAINIAN-POLISH CULTURAL AND ECCLESIASTICAL RELATIONS IN THE FIRST HALF OF THE 20TH CENTURY
DOI:
https://doi.org/10.33402/up.2025-19-05Keywords:
Hryhorii Khomyshyn, Ukrainian-Polish relations, Galicia, Greek Catholic Church, intercultural dialogue, Latinization, Western European orientation.Abstract
The article highlights the figure of Bishop Hryhorii Khomyshyn as a key actor in Ukrainian-Polish relations in Galicia during the first half of the 20th century. His sociopolitical and religious views are analyzed in the context of the interethnic challenges of the time. The study considers cultural aspects of his activity and his contribution to the development of education and spirituality, as well as his role in shaping a new paradigm of Ukrainian-Polish relations. Special attention is given to his concept of the “Western vector” in the development of the Ukrainian Greek Catholic Church and culture. The aim of the research is to comprehensively analyze the activities and legacy of Hryhorii Khomyshyn as a representative of Ukrainian-Polish religious and cultural dialogue, to explore his vision of the UGCC’s role in Ukraine’s civilizational choice, and to identify the impact of interethnic interaction on the formation of the bishop’s theological and social views. The methodology is based on an interdisciplinary approach that combines historical-biographical, cultural, comparative, and hermeneutic methods. The research utilizes sources of both Ukrainian and Polish origin, as well as materials from church archives, memoirs of contemporaries, and analytical works by modern scholars. Scientific novelty lies in the attempt to present Hryhorii Khomyshyn not only as a church hierarch, but also as a thinker, cultural modernizer, and initiator of strategic rapprochement with the European Christian tradition. For the first time within the context of Ukrainian-Polish relations, his concept of modern Ukrainian identity based on a Catholic vision of social development is analyzed. Expected conclusions: Bishop Khomyshyn played a significant role in establishing dialogue between the Ukrainian and Polish peoples at both religious and cultural levels. His ideas remain relevant in the contemporary search for models of coexistence in a multicultural society. The study of Khomyshyn’s legacy opens new perspectives for examining the ethno-confessional transformational processes in Galicia and contributes to a deeper understanding of the Church’s role in interethnic relations.
References
Гайова, О. (2003). Про целібат у греко-католицькій церкві: погляди єпископа Григорія Хомишина та митрополита Андрея Шептицького. Історія релігій в Україні: Науковий щорічник, 1, 253–254.
Гентош, Л. (2006). Ватикан і виклики модерності. Львів : ВНТЛ-Класика, 210–211.
Гентош, Л. (1996). Митрополит Шептицький і Ватикан: митрополит як посередник. Ковчег: науковий збірник із церковної історії, 1, 142–143.
Делятинський, Р. (2012). Культурологічні аспекти діяльності єпископа Григорія Хомишина. Вісник Прикарпатського університету. Мистецтвознавство, 24–25, 97–98.
Єгрешій, О. (2001). Взаємовідносини митрополита Андрея Шептицького і єпископа Григорія Хомишина. Галичина, 5–6, 308–309.
Єгрешій, О. (2006). Єпископ Григорій Хомишин: портрет релігійно-церковного і громадсько-політичного діяча. Івано-Франківськ : Нова Зоря, 45.
Єгрешій, О. (2001). Суспільно-політична думка Галичини у міжвоєнний період: погляди єпископа Григорія Хомишина. Галичина, 5–6, 301–302.
Комар, В. (2012). «Нова Зоря» як джерело до вивчення суспільно-політичних процесів у Галичині (1920–1930-ті рр.). Галичина, 20–21, 351–352.
Королевський, К. (2014). Митрополит Андрей Шептицький (1865–1944) / пер. з фр. Я. Кравець. Львів, 375–376.
Кравчук, А. (2000). Християнська соціальна етика під час німецької окупації Галичини, 1941–1944: митрополит Андрей Шептицький проти єпископа Григорія Хомишина. Ковчег : науковий збірник із церковної історії, 2, 113.
Красівський, О. (1996). За українську державу і церкву. Громадська та суспільно-політична діяльність митрополита Андрея Шептицького в 1918–1923 рр. Львів, 58–59.
Кугутяк, М. (2002). Історія української націонал-демократії (1918–1929). Київ–Івано-Франківськ, 1, 424–425.
Литвин, М. (2023). Від реальної політики, соціальної солідарності до національної держави: суспільна місія митрополита Андрея Шептицького в першій половині ХХ століття. Україна – Польща: історична спадщина і суспільна свідомість, 16, 101–121.
Марчук, В. (2004). Церква, духовність, нація. Українська греко-католицька церква в суспільному житті України XX ст. Івано-Франківськ, 123–124.
Москалюк, М. (2015). Українсько-польські відносини в Галичині на початку XX століття. Івано-Франківськ : Нова Зоря, 78–79.
Пелехатий, І. (2003). Освітня діяльність станіславівського єпископа Григорія Хомишина. Вісник Прикарпатського університету. Історія, 7, 69–70.
Полєк, В. (1995). Нарис історії Івано-Франківської єпархії. Івано-Франківськ, 67–68.
Реєнт, О., Лисенко, О. (1997). Українська національна ідея і християнство. Київ, 89–90.
Сурмач, О. (2009). Церковно-релігійне життя в Галичині в міжвоєнний період. Історія України, 5, 12–13.
Хомишин, Г. (1934). Два Царства. Станиславів : Вид-во єпарх. управління, 45.
Хомишин, Г. (1931). Пастирське послання про візантійство. Станіславів, 19.
Хомишин, Г. (1932). Пастирський лист до вірних. Станиславів, 12.
Хомишин, Г. (1931). Про візантійство. Станиславів : Вид-во єпарх. управління, 37.
Хомишин, Г. (1932). Українська проблема. Станиславів : Вид-во єпарх. управління, 23.






