PSYCHOLOGICAL ANALYSIS OF VISUAL IDENTITY IN UKRAINIAN-POLISH RELATIONS: A THEORETICAL FRAMEWORK

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33402/up.2025-18-09

Keywords:

public consciousness, visual identity, psychosemantic analysis, repertory grid method, Ukrainian-Polish relations, intergroup perception, national images

Abstract

This article examines the integration of psychosemantic analysis and visual identity as a methodological framework for studying public consciousness in the context of Ukrainian- Polish relations. The authors propose a theoretical approach in which visual identity is seen as a form of representation of social perceptions and collective images of the “self” and the “other”. Particular attention is paid to the potential of George Kelly’s repertory grid technique for studying the psychosemantic structure of the images of “a Pole” and “a Ukrainian” in public consciousness. The analysis shows that visual representations are not merely external attributes of identity but serve as indicators of deep cognitive categories such as trust, status, proximity, or threat. The article systematizes theoretical sources from the psychology of identity, intergroup relations, semantic analysis, and visual studies. It substantiates the use of visual materials (coats of arms, emblems, patches, memes, images of soldiers and historical figures, etc.) as key objects for psychosemantic investigation. The results of the theoretical analysis demonstrate the potential of integrating psychological and visual approaches to reveal latent elements of public consciousness that shape interethnic perception dynamics. The article concludes by emphasizing the need for further empirical research using the repertory grid method to diagnose, model, and modify the representations that underlie identity narratives within the Ukrainian-Polish dialogue.

References

Батраченко, І. (2010). Психологічні закономірності розвитку антиціпації людини : дис. … д-ра психол. наук, Дніпропетровський національний університет імені Олеся Гончара. Репозитарій. http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/234/1/%D0%91%D0%90%D0%A2%D0%A0%D0%90%D0%A7%D0%95%D0%9D%D0%9A%D0%9E%20%D0%86%D0%B2%D0%B0%D0%BD%20%D0%93%D0%B5%D0%BE%D1%80%D0%B3%D1%96%D0%B9%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87%20%D0%B4%D0%BE%D0%BA%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%B0%D1%8F%20%281%29.pdf

Білецька, Т., Купчишина, В. (2022). Політична психологія : навчально-методичний посібник. Хмельницький : Видавництво НАДПСУ, 184.

Варій, М. (2009). Психологія : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Вид. 2-ге. Київ : Центр учбової літератури, 288.

Васютинський-1: Васютинський, В. (2005). Інтеракційна психологія влади : монографія. Київ, 492.

Васютинський-2: Васютинський, В. (2010). Психологічні виміри спільноти : монографія. Київ : Золоті ворота, 120.

Вольфовська, Т. (2012). Дослідження історичної пам’яті: концептуальні засади. Проблеми політичної психології та її роль у становленні громадянина Української держави : збірник наукових праць, 13, 3–12.

Горностай, П., Слюсаревський, М., Татенко, В., Титаренко, Т., Хазратова, Н. (2018). Основи соціальної психології : підручник для закладів вищої освіти. Київ : Талком, 580.

Гуменюк, О. (2003). Психологія впливу : монографія. Тернопіль : Економічна думка, 304.

Ґарфінкел, Г. (2005). Дослідження з етнометодології. Київ : КУРС, 340 с.

Ільницька, У. (2007). Політичні стереотипи та стереотипізація мислення: роль та значення у системі іміджевих комунікацій. Українська національна ідея: реалії та перспективи розвитку, 19, 96–100.

Коваленко, А., Корнєв, М. (2006). Соціальна психологія : підручник. Київ : Геопринт, 400.

Кононов, І. (2013). Теоретична соціологія. Курс лекцій. Т. 2. Сучасні суспільства: структури та процеси. Луганськ : ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 336.

Льовочкіна, А. (2002). Етнопсихологія : навчальний посібник. Київ : МАУП, 144 с.

Москаленко, В. (2007). Психологія соціального впливу : навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 448.

Нагорна, Л. (2008). Регіональна ідентичність: український контекст. Київ : ІПіЕНД імені І.Ф. Кураса, 405.

Орбан-Лембрик, Л. (2006). Соціальна психологія : підручник: у 2 кн. Кн. 2: Соціальна психологія груп. Прикладна соціальна психологія. Київ : Либідь, 569.

Павліченко, Є. (2023). Сучасна візуальна культура як засіб репрезентації національної ідентичності. Питання культурології, 42, 57–65.

Різун, В. (2008). Теорія масової комунікації : підручник для студентів галузі 0303 «Журналістика та інформація». Київ : Видавничий центр «Просвіта», 260.

Рудакевич-1: Рудакевич, О. (2009). Взаємозв’язок національної ідентичності та культури в націєтворчому процесі. Грані, 3, 155–159.

Рудакевич-2: Рудакевич, О. (2009). Національні політичні стереотипи (теоретико-методологічні засади дослідження). Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Політологія, соціологія, філософія, 11, 193–197.

Рудакевич-3: Рудакевич, О. (2011). Матриця національної політичної культури: соцієтальний підхід. Політичний менеджмент, 5, 25–34.

https://ipiend.gov.ua/wp-content/uploads/2018/08/rudakevych_matrytsia.pdf

Слюсаревський-1: Слюсаревський, М. (2005). Імперативи правдивості і смиренності: Про парадигмальний «зсув» у психологічній науці та проблему методів емпіричного дослідження. Наукові студії із соціальної та політичної психології : збірник статей, 12 (15), 3–23.

Слюсаревський-2: Слюсаревський, М. (2007). Соціальна ситуація в Україні: спроба оцінки з погляду формування та прояву суб’єктного потенціалу особисто- сті. Наукові студії із соціальної та політичної психології : збірник статей, 16 (19), 109–127.

Слюсаревський-3: Слюсаревський, М., Найдьонова, Л., Титаренко, Т., Татенко, В., Горностай, П., Кочубейник, О., Лазоренко, Б. (2020). Життєвий світ і психологічна безпека людини в умовах суспільних змін. Реферативний опис роботи. Київ : Талком, 318.

Татенко-1: Татенко, В. (2008). Соціальна психологія впливу : монографія. Київ : Міленіум, 216.

Татенко-2: Татенко, В. (2021). Соціальна психологія націєтворення: суб’єктновчинковий підхід : монографія. 2-ге видання, перероблене і доповнене. Кропив- ницький : Імекс-ЛТД, 142.

Трухан, М. (1992). Негативний стереотип українця в польській післявоєнній літературі. Львів : ВП «Троян» т. з о. в., 256.

Хуткий, Д. (2011). Концептуальна модель сучасної світової системи суспільств: макросоціологічний підхід : дис. … на здобуття наукового ступеня к-та соціол. наук, Інститут соціології Національної академії наук України. Репозитарій. https://www.academia.edu/5758840/%D0%A5%D1%83%D1%82%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D0%94_%D0%9E_%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D1%86%D0%B5%D0%BF%D1%82%D1%83%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B0_%D0%BC%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D0%BB%D1%8C_%D1%81%D1%83%D1%87%D0%B0%D1%81%D0%BD%D0%BE%D1%97_%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D1%97_%D1%81%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BC%D0%B8_%D1%81%D1%83%D1%81%D0%BF%D1%96%D0%BB%D1%8C%D1%81%D1%82%D0%B2_%D0%BC%D0%B0%D0%BA%D1%80%D0%BE%D1%81%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9_%D0%BF%D1%96%D0%B4%D1%85%D1%96%D0%B4_%D0%94%D0%B8%D1%81%D0%B5%D1%80%D1%82%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F_%D0%BD%D0%B0_%D0%B7%D0%B4%D0%BE%D0%B1%D1%83%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D0%B3%D0%BE_%D1%81%D1%82%D1%83%D0%BF%D0%B5%D0%BD%D1%8F_%D0%BA%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D0%B8%D0%B4%D0%B0%D1%82%D0%B0_%D1%81%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B8%D1%85_%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA_22_00_01_%D0%9A%D0%B8%D1%97%D0%B2_2011_180_%D1%81

Abrams, D. & Hogg, M. (1990). Social Identification, Self-Categorization and Social Influence. European Review of Social Psychology, 1, 195–228. https://doi.org/10.1080/14792779108401862

Anderson, B. (2006). Imagined communities: Reflections on the origin and spread of nationalism. Verso, 256.

Bar-Tal, D. (2000). Shared Beliefs in a Society: Social Psychological Analysis. SAGE Publications, Inc., 387. https://doi.org/10.4135/9781452204697

Barthes, R. (1977). Image, music, text (S. Heath, Trans.). Fontana Press, 226.

Berger, J. (1972). Ways of seeing. British Broadcasting Corporation and Penguin Books, 165.

Billig, M. (1995). Banal nationalism. SAGE Publications, Ltd, 203.

Breakwell, G. (1986). Coping with Threatened Identities. Psychology Press, 238. https://doi.org/10.4324/9781315733913

Breakwell, G.M. (1993). Social representations and social identity. Papers on Social Representations, 2 (3), 198–217.

Breakwell, G. (2010). Resisting representations and identity processes. Papers on Social Representations, 19, 6.1–6.11.

Breakwell, G. (2023). Identity resilience, uncertainty, personal risk, fear, mistrust and ingroup power influences upon COVID-19 coping. Journal of the British Academy, 11(S5), 45–61.

Buchowski, M. (2006). The Specter of Orientalism in Europe: From Exotic Other to Stigmatized Brother. Anthropological Quarterly, 79 (3), 463–482. https://doi.org/10.1353/anq.2006.0032

Foster, H. (Ed.). (1988). Vision and visuality. Bay Press, 145.

Fransella, F. (2003). International Handbook of Personal Construct Psychology. John Wiley & Sons, Ltd, 505.

Fransella, F., & Bell, R., & Bannister, D. (2004). A Manual for Repertory Grid Technique. Second Edition. John Wiley & Sons, Ltd, 288.

Hall, S. (1997). Representation: Cultural representations and signifying practices. Chapter 1. The work of representation. SAGE Publications, Ltd, pp. 13–74.

Hepburn, A. (2003). An Introduction to Critical Social Psychology. SAGE Publications, Ltd, 278. https://doi.org/10.4135/9781446218884

Kelly, G. (1955/1991a). The Psychology of Personal Constructs. Volum 1. A Theory of Personality. First published by Norton, 1955, then by Routledge in collaboration with the Centre for Personal Construct Psychology, 1991, 423.

Kelly, G. (1955/1991b). The Psychology of Personal Constructs. Volum 2. Clinical Diagnosis and Psychotherapy. First published by Norton, 1955, then by Routledge in collaboration with the Centre for Personal Construct Psychology, 1991, 470.

Mirzoeff, N. (2023). An Introduction to visual culture. 3rd ed. Routledge, 328. https://doi.org/10.4324/9780429280238

Pavlenko, A. (2008). Multilingualism in Post-Soviet Countries: Language Revival, Language Removal, and Sociolinguistic Theory. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 11 (3–4), 275–314.

Pedrotti, J. & Isom, D. (2020). Multicultural Psychology: Self, Society, and Social Change. SAGE Publications, Inc., 424. https://doi.org/10.4135/9781506375908

Ricoeur, P. (1991). Narrative identity. Philosophy Today, 35 (1), pp. 73–81. https://doi.org/10.5840/philtoday199135136

Schroeder, J. (2002). Visual consumption. Routledge, 208. https://doi.org/10.4324/9780203471630

Semin, G., & Fiedler, K. (1996). Applied Social Psychology. SAGE Publications, Ltd, 504. https://doi.org/10.4135/9781446250556

Tajfel, H. & Turner, J. (1986). The social identity theory of intergroup behavior. In S. Worchel & L.W. Austin (Eds.), Psychology of intergroup relations, 7–24.

Zubrzycki, G. (2006). The Crosses of Auschwitz: Nationalism and Religion in Post-Communist Poland. University of Chicago Press, 277. https://doi.org/10.4000/ assr.12293

Published

2025-05-06