СЕРЕДНЯ ОСВІТА ЯК ВАЖЛИВИЙ ЧИННИК У ФОРМУВАННІ УКРАЇНСЬКОЇ ІНТЕЛІГЕНЦІЇ В ГАЛИЧИНІ НАПРИКІНЦІ ХІХ – НА ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ
Ключові слова:
середня освіта, гімназії, реальні школи, інтелігенція, ГаличинаАнотація
Досліджено особливості середньої освіти в Галичині наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст. та її роль у процесі формування української інтелігенції. Зокрема проаналізовано негативні чинники (позиція імперської влади в національному питанні, дискримінаційна політика місцевої польської адміністрації щодо українського населення, відставання Галичини в освітньому плані від інших австрійських країв, низька кваліфікація педагогічних працівників, особливості навчального процесу в середніх школах, матеріальне становище гімназистів тощо), що гальмували становлення національної інтелектуальної еліти. Також розглянуто позитивні чинники, які стимулювали формування інтелігенції: громадська активність українців щодо створення приватної середньої школи, що відповідала б освітнім запитам населення, молодіжна ініціатива й самоорганізація у задоволенні своїх національних і духовних потреб.