СТАВЛЕННЯ ДОМІНІКАНЦІВ У ЛЬВІВСЬКІЙ АРХІДІЄЦЕЗІЇ ДО УКРАЇНСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО РУХУ В ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ ХІХ – 30-х РОКАХ ХХ СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.33402/up.2021-14-67-74Ключові слова:
Домініканський орден, монахи-проповідники, Львівська архі- дієцезія, український національний рух, Греко-Католицька Церква, міжконфесійні відносини, душпастирська та місіонерська діяльність, «крадіжка душ», парцеляціяАнотація
Відображено ставлення Домініканського ордену до українського національного руху в другій половині ХІХ – 30-х роках ХХ ст. Ставлення до українського відродження розглянуто з позиції міжконфесійних відносин у Львівській архідієцезії. Вказано, що відносини Домініканського ордену з Українською Греко-Католицькою Церквою характеризувалися певними аспектами співпраці та елементами протистояння з метою збереження свого впливу. Висвітлено міжконфесійні відносини в Львівській архідієцезії в духовному та господарському житті. Вказано, що душпастирська та місіонерська діяльність була найважливішим аспектом спільного функціонування Домініканського ордену та Української Греко-Католицької Церкви. Виокремлено співпрацю у сфері наукового та культурного життя. Висунуто тезу про політизацію міжконфесійних відносин у Львівській архідієцезії з початку Першої світової війни. Зазначено, що світська влада Австро-Угорщини та Другої Речі Посполитої впливала на стан відносин між представниками римо-католицького і греко-католицького обрядів. Виявлено індиферентне ставлення Домініканського ордену до українського національного руху в другій половині ХІХ ст. та негативне в міжвоєнний період. Вказано, що монахи-проповідники в 1920–30-ті роки займали пропольську політичну позицію з огляду на походження. Висунуто тезу про несправедливість окремих аспектів господарських відносин щодо українців та антиукраїнськість протистояння Домініканського ордену з Греко-Католицькою Церквою з метою збереження культурної спадщини.
Посилання
Barwacz, A., & Nowacki, J. (Comps.). (2001). Ceremonial misji i rekolekcji dominikanskich. Warsaw: Dominikanski Osrodek Kaznodziejski [in Polish].
Chy tse po katolytsky i po khrystiiansky? Yak oo. Dominikany partseliuiut zemliu? (1936, Kviten 26). Dilo, 3 [in Ukrainian].
Dr. Faliński, B. (1919). Dziecko Lwowskie (Autentyczne). Róża Duchowna: czasopismo miesięczne, poświęcone czci N. P. Maryi Królowej Różańca św, 22 (1–12), 21/41, 91 [in Polish].
Karpenko, O. (Ed.). (2003). Zakhidno-Ukrainska Narodna Respublika 1918–1923. Dokumenty i materialy: u 5-ty t. (Vol. 2). Ivano-Frankivsk: Lileia-NV [in Ukrainian].
Knutel, D. G. (2014). Sadok Barącz (1814–1892). Złota księga historiografi i lwow- skiej XIX i XX wieku (J. Maternicky, P. Sierzega, L. Zaszkilniak, Eds.) (Vol. 2). Rzeszów: Wyd-wo Uniwersytetu Rzeszowskiego [in Polish].
Kronika Lwowska. (1936, Sierpień 30). Lwowskie wiadomości parafi alne, 10, 16 [in Polish].
Miławicki, M. (2010). Wydarzenia roku 1918 widziane zza klasztornego muru. Kroniki klasztorów dominikańskich jako źródło do badań wydarzeń wojennych Rok 1918 w Europie Środkowo-Wschodniej (D. Grinberg, J. Snopko, G. Zackiewicz, Eds.). Białystok: Wyd-wo Uniwersytetu w Białymstoku [in Polish].
Miławicki, M. (2013). «Świat ode mnie zawsze rzeczy nadzwyczajnych wymagal, a ponadto niesłusznie». O. Sadok Barącz OP (1814–1892) w świetlie źródeł. Lehahajer. Czasopismo poświęcone dziejom Ormian polskich, 2, 153–198 [in Polish].
Miławicki, M. (2014). Duszpasterstwo parafi alne OO. Dominikanów w archidiecezji Lwowskiej w okresie międzywojennym. Rekonesans badawczy. Studia Pastoralne, 10, 112 [in Polish].
Perehovory u spravi prodazhi tserkvy SS. Vasyliianok. (1932, Hruden 25). Dilo, 3 [in Ukrainian].