ВІЙНА ЯК МУЗЕЙНИЙ НАРАТИВ: ОБРАЗ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ В ЗАХІДНИХ ТА ПІВНІЧНИХ ЗЕМЛЯХ ПОЛЬЩІ (ПОЧАТОК ХХІ СТОЛІТТЯ)
DOI:
https://doi.org/10.33402/up.2022-15-161-173Ключові слова:
Польща, Західні і Північні Землі, Друга світова війна, музей, культурна пам’ять, політика пам’ятіАнотація
Критично проаналізовано зміст та форму виставкових наративів в культурних інституціях – музеях Західної та Північної Польщі (Нижньосілезьке, Опольське, Західнопоморське, Поморське воєводства). На основі історико-культурної дослідницької перспективи розкрито особливості антропологізації образу Другої світової війни, співвідношення між академічною історією та соціальною пам’яттю в музейних експозиціях Центру історії «Заєздня», Музеї Пана Тадеуша, Музеї Другої світової війни, Міському Музеї Вроцлава, Центрі Діалогу «Переломи», Центральному музеї військовополонених. Засвідчено, що музейні експозиції початку ХХІ ст. демонстрували важливість інтерпретації історичних фактів, а також репрезентації феномену культурної пам’яті про Другу світову війну.На початку ХХI ст. польські історичні музеї, будучи полем взаємодії локальних, регіональних чи національних дискурсів пам’яті, не лише збирали, зберігали та популяризували історичні знання/артефакти, але й активно долучилися до побудови наративних експозицій, які з допомогою новітніх технічних досягнень творили певні історії-розповіді. Особливо репрезентативними були виставкові проєкти культурних інституцій Західних та Північних земель Польщі, приєднаних після Другої світової війни під назвою «Повернені землі». Образ війни на згаданих експозиціях поєднував три перспективи – антропологічно-політичну, національно-універсальну та героїчно-мученицьку, вписані у такі наративні схеми про Другу світову війну: війна – зло, яке призвело до масового знищення людства; війна – «година нуль» й одночасно початок творення нових суспільних зв’язків, спільнот, ідентичностей в інших місцях; війна – пересторога, яка нічого не навчила людей; війна – період національної мартирології; війна – момент героїзму, гартування духу, служби народу та Батьківщині. Критично проаналізовано зміст та форму виставкових наративів в культурних інституціях – музеях Західної та Північної Польщі (Нижньосілезьке, Опольське, Західнопоморське, Поморське воєводства). На основі історико-культурної дослідницької перспективи розкрито особливості антропологізації образу Другої світової війни, співвідношення між академічною історією та соціальною пам’яттю в музейних експозиціях Центру історії «Заєздня», Музеї Пана Тадеуша, Музеї Другої світової війни, Міському Музеї Вроцлава, Центрі Діалогу «Переломи», Центральному музеї військовополонених. Засвідчено, що музейні експозиції початку ХХІ ст. демонстрували важливість інтерпретації історичних фактів, а також репрезентації феномену культурної пам’яті про Другу світову війну.На початку ХХI ст. польські історичні музеї, будучи полем взаємодії локальних, регіональних чи національних дискурсів пам’яті, не лише збирали, зберігали та популяризували історичні знання/артефакти, але й активно долучилися до побудови наративних експозицій, які з допомогою новітніх технічних досягнень творили певні історії-розповіді. Особливо репрезентативними були виставкові проєкти культурних інституцій Західних та Північних земель Польщі, приєднаних після Другої світової війни під назвою «Повернені землі». Образ війни на згаданих експозиціях поєднував три перспективи – антропологічно-політичну, національно-універсальну та героїчно- мученицьку, вписані у такі наративні схеми про Другу світову війну: війна – зло, яке призвело до масового знищення людства; війна – «година нуль» й одночасно початок творення нових суспільних зв’язків, спільнот, ідентичностей в інших місцях; війна – пересторога, яка нічого не навчила людей; війна – період національної мартирології; війна – момент героїзму, гартування духу, служби народу та Батьківщині.
Посилання
Assmann, J. (2008). Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych. Warsaw: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego [in Polish].
Bugumił, Z., & Wawrzyniak, J. (2010). Narracje zniszczenia. Trauma wojenna w muzeach miejskich Petersburga, Warszawy i Drezna. Kultura i Społeczeństwo, 4, 3–21 [in Polish].
Bugumił, Z. (2011). Miejsce pamięci versus symulacja przeszłości – druga wojna światowa na wystawach historycznych. Kultura i Społeczeństwo, 4, 149–170 [in Polish].
Dłużewska, E., & Kobielską, M. (2017, Listopad 18–19). Tak masz pamiętać. Z dr. Marią Kobielską rozmawia Emilia Dłużewska. Gazeta Wyborcza, 266 [in Polish].
Dyskusiia pro vyklyky ta vizii istorychnykh muzeiv v Ukraini. (2017). Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=AlabfMrVt0c [in Ukrainian].
Folga-Januszewska, D., & Kowal, P. (2019). Definicja muzeum narracyjnеgo. In P. Kowal, K. Wolska-Pabian (Eds.), Muzeum i zmiana. Losy muzeów narracyjnych (pp. 49–50). Warsaw: Muzeum Powstania Warszawskiego; Kraków: Universitas [in Polish].
Fontana, E. (2012). Memory in Public. Change and Continuity in Contemporary Polish Historical and Cultural Museums. Sensus Historiae. Studia interdyscyplinarne, IX/4, 47–68 [in English].
Kania, D. (2017, Październik 31). Bitwa o pamięć. Koniec pedagogiki wstydu. Gazeta Polska, 44 [in Polish].
Kobielska, M. (2016). Polska kultura pamięci w XXI wieku: dominanty. Zbrodnia katyńska, powstanie warszawskie i stan wojenny. Warsaw: Instytut Badań Literackich PAN Wydawnictwo [in Polish].
Koniarek, L. (2016). Życie społeczno-kulturalne i osiągnięcia II Rzeczypospolitej. In W. Kucharski (Ed.), Wrocław 1945–2016. Wystawa w Centrum Historii Zajezdnia (pp. 13–23). Wrocław: CH Zajezdnia [in Polish].
Korzeniewski, B. (2015). Przemiany obrazu drugiej wojny światowej w polskich muzeach po roku 1989. In J. Kałążny, A. Korzeniewska, B. Korzeniewski (Eds.), Druga wojna światowa w pamięci kulturowej w Polsce i w Niemczech: 70 lat poźniej (1945– 2015) (pp. 105–138). Gdańsk: Muzeum II wojny wiatowej [in Polish].
Kosiewski, P. (2017, Listopad 12). Niszczenie Muzeum. Tygodnik Powszechny, 46. Retrieved from https://www.tygodnikpowszechny.pl/nr-462017-14826 [in Polish].
Kucharski, W. (2016). Centrum Historii Zajezdnia we Wrocławiu. Albo: jak po- rwać opowieścią o historii miasta. Retrieved from https://wszystkoconajwazniejsze.pl/ wojciech-kucharski-centrum-historii-zajezdnia-we-wroclawiu-albo-jak-porwac-opow- iescia-o-historii-miasta/ [in Polish].
Kuchcińską-Kurcz, A. (2015). Wycieczka po CDP. In A. Kuchcińską-Kurcz (Ed.), Miasto sprzeciwu – miasto protestu. 1939–1989 (pp. 66–68). Szczecin: Muzeum Naro- dowe w Szczecinie [in Polish].
Kuzko-Zwierz, K. (2015). Historia mówiona w muzeach. Przegląd projektów prowadzonych przez polskie placówki muzealne. Wrocławski Rocznik Historii Mówionej, 5, 91–110. Doi: https://doi.org/10.26774/wrhm.97 [in Polish].
Łagiewski, M., Okólska, H., & Błaszkowski, B. (2009). Dyktatura hitlerowska – II wojna światowa. In M. Łagiewski, H. Okólska, P. Oszczanowski (Eds.), 1000 lat Wrocławia. Przewodnik po wystawie (pp. 281–290). Wrocław: Muzeum Miejskie Wro- cławia [in Polish].
Łagiewski, M. (2009). Pałac z historia – historia w Pałacu. In M. Łagiewski, H. Okólska, P. Oszczanowski (Eds.), 1000 lat Wrocławia. Przewodnik po wystawie (pp. 9–16). Wrocław: Muzeum Miejskie Wrocławia [in Polish].
Linek, B. (2015). Czy sprawcy mogą stać się ofiarami. In R. Traba, H. H. Hahn (Eds.), Polsko-niemieckie miejsca pamięci. T. 2 Wspólne/Oddzielne (pp. 334–345). Warsaw: Wydawnictwo Naukowe Scholar [in Polish].
Machcewicz, P. (2017). Muzeum. Kraków: Znak [in Polish].
Machcewicz, P. (2017). Zaczęło się od artykułu... Przegłąd Polityczny, 144, 68–74 [in Polish].
Majewski, P., & Wnuk, R. (2017). Intelektualne korzenie Muzeum II Wojny Świa- towej. Przegłąd Polityczny, 144, 75–81 [in Polish].
Majewski, P. (2014). Muzea – potrzeba polityki pamięci. In R. Kostro, K. Wóycicki, M. Wysocki (Eds.), Historia Polski od-nowa. Nowe narracje historii i muzealne reprezentacje przeszłości (pp. 115–117). Warsaw: Muzeum Historii Polski [in Polish].
Mission: Polen. Władysław Bartoszewski. Jan Nowak-Jeziorański. (2016). Wro- cław: NziO [in Polish].
Mrugalska-Banaszak, M. (2011). Wizualizacja wyników badań nad życiem codzien- nym mieszkańców Poznania na przykładzie wystaw organizowanych w Muzeum Historii Miasta. In A. Kubisiak (Ed.), Konferencja polskich muzeów historycznych (pp. 11–32). Poznań-Gniezno: Wielkopolskie Muzeum Walk Niepodległościowych [in Polish].
Niedzielko, R. (Ed.). (2003). Polska–Ukraina: trudna odpowiedź. Dokumentacja spotkań historyków (1994–2001). Kronika wydarzeń na Wołyniu i w Galicji Wschodniej (1939–1945). Warsaw: Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych–Ośrodek KARTA [in Polish].
Relacja audio: Jaką historię opowiadają dziś muzea? – wokół książki «Teorie muzeum» (2017). Retrieved from http://www.polin.pl/pl/wydarzenie/jaka-historie-o- powiadaja-dzis-muzea-dyskusja-wokol-ksiazki [in Polish].
Saryusz-Wolska, M. (2011). Spotkania czasu z miejscem. Studia o pamięci i mia- stach. Warsaw: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego [in Polish].
Słomczyńska, D. (2011). Muzealna narracja historyczna. Przekład historii na warsz- tat wystawienniczy (na przykładzie ekspozycji muzealnej «My, Berlińczycy!» oraz projektu Muzeum II Wojny Światowej). In A. Kubisiak (Ed.), Konferencja polskich muzeów historycznych (pp. 33–53). Poznań-Gniezno: Wielkopolskie Muzeum Walk Niepodległościowych [in Polish].
Wolff-Powęska, А. (2017, Listopad 26). Film, który zniechęca. Tygodnik Powszech- ny, 48. Retrieved from https://www.tygodnikpowszechny.pl/film-ktory-zniecheca-150897 [in Polish].
Ziębińska-Witek, A. (2014). Muzeum. In M. Saryusz-Wolska, R. Traba (Eds.), Modi memorandi: leksykon kultury pamięci (pp. 246–251). Warsaw: Wydawnictwo Naukowe Scholar [in Polish].
Ziębińska-Witek, A. (2015). Muzea historyczne w XXI wieku: transformacja czy trwanie? Kultura Współczesna, 4, 106–123 [in Polish].
Zubrzycki, G. (2014). Między historią, pamięcią wspólną i mitologią narodową: wyzwania i szanse współczesnych muzeów. In R. Kostro, K. Wóycicki, M. Wysocki (Eds.), Historia Polski od-nowa. Nowe narracje historii i muzealne reprezentacje przeszłości (pp. 13–25). Warsaw: Muzeum Historii Polski [in Polish].
Żychlińska, M. (2013). Herosi pośród ruin. Kod romantyczny jako fundament polskiej polityki historycznej na przykładzie Muzeum Powstania Warszawskiego. In A. Szpociński (Ed.), Przeszłość w dyskursie publicznym (pp. 39–55). Warsaw: Wydawnictwo Naukowe Scholar [in Polish].