ОСВІТА І НАУКА ЯК ІНСТРУМЕНТИ ПРИМИРЕННЯ: ПОДОЛАННЯ ІСТОРИЧНИХ УПЕРЕДЖЕНЬ У ПОЛЬСЬКО-УКРАЇНСЬКОМУ ДІАЛОЗІ
DOI:
https://doi.org/10.33402/up.2025-18-07Ключові слова:
Польща, Україна, освіта, наука, примирення, історичні упередження, діалогАнотація
У статті досліджується роль освіти та науки як ключових інструментів примирення між Україною та Польщею, зокрема у контексті подолання історичних упереджень та формування культури діалогу. Акцентується увага на значенні освіти у формуванні необхідності створення об’єктивних підручників, що відображають погляди обох народів. Наводяться приклади успішного функціонування навчальних закладів з українською мовою навчання у Польщі, які сприяють збереженню національної ідентичності та інтеграції у польське суспільство. Аналізується вплив наукового середовища на деполітизацію історичної пам’яті через міждисциплінарні дослідження, конференції, академічні обміни та публікації. Особлива увага приділяється спільним українсько-польським історичним комісіям, які відіграють роль платформ для конструктивного діалогу щодо спірних сторінок минулого.Розглядаються меморіальні ініціативи та культурні проєкти, що сприяють формуванню спільної культури пам’яті. Підкреслюється, що лише через розвиток критичного мислення, повагу до історичної правди, відкритість до різних точок зору та активне міжкультурне співробітництво можна подолати стереотипи та досягти справжнього порозуміння між народами. Освіта і наука в цьому процесі виступають не лише засобом передачі знань, але й інструментом гуманітарної трансформації міждержавних відносин.
Посилання
Вознюк, В. (2018). Співробітництво України та Республіки Польща у галузі науки та освіти в 90-х рр. XX – на початку XXI ст. Україна та Польща: минуле, сьогодення, перспективи. Науковий часопис Інституту Польщі Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. https://ukrpolnauka.wordpress.com/2018/11/15/
Ґерлах, І., Українець, Л. (2022). Особливості співробітництва України та Польщі на ринку освітніх послуг. Таврійський науковий вісник. Серія : Економіка, (11), 16–21. https://doi.org/10.32851/2708-0366/2022.11.3
Грач, К., Пилат, А., Сегеш Фрелак, Ю., Мішальська, Д., Лада, А. (2022). Українське студентство в Польщі: політики залучення, інтеграції та мотивації і плани студентства. CEDOS. https://cedos.org.ua/researches/ukrainski-studenty-v-polshchi- polityky-zaluchennia-intehratsii-ta-motyvatsiia-i-plany-studentiv
Другов, О. (2022, 27 січня). До проблеми освітньої еміграції українців. Вища освіта в Україні. https://osvita.ua/vnz/75342
Литвин, М. (2021). (відп. ред.). За свободу: українсько-польський діалог та спроби порозуміння. Львів : Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України, 638.
Литвин, М. (2017). (відп. ред.) Українсько-польські відносини. Новітня доба. Львів, 732.
Сухорольська, І. (2017). Особливості громадянської дипломатії та м’які сили Польщі на східному напрямі. 25 років Договору між Україною і Республікою Польща про добросусідство, дружні відносини і співробітництво: спроба балансу : матеріали ІІІ Українсько-польського наукового форуму. Olsztyn ; Львів : видавництво НУЛП i INP UWM, 99–103.
Цепенда, І., Хахула, Л. (2024). Діалог інституцій – діалог суспільств: українсько-польська науково-освітня взаємодія після 1991 року. Вісник Прикарпатського університету, 18, 348–360.