УСНІ НАРАТИВИ ПРО ДИТИНСТВО ЯК ДЖЕРЕЛО ВИВЧЕННЯ ЕМОЦІЙ РАДЯНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА 1970–1985 РОКІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33402/up.2020-13-289-301

Ключові слова:

дитинство, емоції, позитивні емоції, негативні емоції, беземоційність, емоційні коди, емоційний режим СРСР, усні наративи

Анотація

У центр наукових пошуків поставлено емоції радянської дитини, які значною мірою відображають  спосіб прийняття/вираження її власного ставлення до навколишніх подій та світу. Саме емоції супроводжували людину все її життя, значною мірою зумовлювали вчинки, запускали чи призупиняли механізми пам’яті та формування спогадів, що впливали на процес пригадування в дорослому віці. Проаналізовано інтерв’ю жінок та чоловіків як першоджерела для дослідження емоцій радянської дитини. Такі усні джерела передбачають роботу з «емоціями в квадраті» – почуттями, які супроводжували респондента під час описуваної ситуації в минулому, та відчуттями безпосередньо під час запису інтерв’ю.   Визначено різницю між емоційним забарвленням наративів відповідно до гендеру, соціальних ролей та значущості конкретної події, яка була відкладена в пам’яті. Крізь призму емоцій досліджено заангажований ідеологічний світ та приватний. Суспільне життя, яке проходило під знаком пропаганди, накладало власний «емоційний режим» на повсякдення, ховаючи за ширмою «беземоційності» обурення та неприйняття, а також віру в радянські ідеали й захоплення організацією святкувань. Діти були огорнуті почуттям безпеки – як у батьківській хаті, так і в державі загалом. Саме безпека була «емоційним кодом» дитинства та визначала площину для вираження інших емоцій та почуттів. Проаналізовано спектр позитивних (радість, захоплення) та негативних (страх, обурення) дитячих емоції, моделі їхньої появи та відмінності у вираженні відповідно до особистого характеру та суспільних змін. Приватне життя, яке значною мірою визначали соціальні умови та рівень забезпеченості батьків, формувало ширший кут для творення власного ставлення до подій, а отже, давало змогу виявляти свої емоції та почуття по-різному, що сприяло становленню основ характеру та системи цінностей дитини. Обґрунтовано способи розуміння, спроби інтерпретацій та еволюцію історичних підходів до дослідження емоцій. 

Посилання

Emotsii ta pochuttia. Kyivskyi universytet imeni Borysa Hrinchenka. Universytetskyi koledzh. Retrieved from http://uk.kubg.edu.ua/images/stories/Departaments/uk/PDF/emocii.pdf [in Ukrainian].

Fevr, L. (1991). Chuvstvitelnost i istoriia. In L. Fevr, Boi za istoriiu. Moscow: Nauka [in Russian].

Gross, D. (2006). The Secret History of Emotion: From Aristotle’s Rhetoric to Modern Brain Science. Chicago [in English].

(Datsko N., Personal communication, October 4, 2015) [in Ukrainian].

(Halaichuk V., Personal communication, November 9, 2014) [in Ukrainian].

(Hanusei, I. Personal communication, January 27, 2016) [in Ukrainian].

(Holyk R., Personal communication, March 25, 2014) [in Ukrainian].

(Hrafinska L., Personal communication, March 2, 2016) [in Ukrainian]. (Hudozhnikova N., Personal communication, March 26, 2014) [in Ukrainian]. (Leseiko O., Personal communication, January 30, 2016) [in Ukrainian].

(Myhal N., Personal communication, Fabruary 6, 2014) [in Ukrainian]. (Orlevych I., Personal communication, March 25, 2014) [in Ukrainian]. (Pyzh O., Personal communication, Fabruary 27, 2016) [in Ukrainian].

Reddy, W. (2001). The navigation of feeling: A Framework for the History of Emo- tions. New York [in English].

Rosenwein, B. (2010). Problems and methods in the history of emotion. Passions in Context, 1. Retrieved from http://www.passionsincontext.de/index.php/?id=557 [in English].

Stearns, P., & Stearns, C. (1985). Emotionology: Clarifying the History of Emotions and Emotional Standards. The American Historical Review, 90 (4), 813–836 [in English].

Vinnitskii, I. (2012). Zagovor chuvstv ili russkaia istoriia na «emotsyonalnom povorote». Obzor rabot po istorii emotsyi. Novoie literaturnoie obozreniie, 5. Retrieved from http://www.nlobooks.ru/node/2639 [in Russian].

Zorin, A. Individualnoie perezhyvaniie kak problema istorii kultury. Theory&Practice. Retreived from https://theoryandpractice.ru/posts/14501-emotsion-ologiya-kak-istoriki-nachali-izuchat-emotsii-i-chuvstva [in Russian].

Завантаження

Опубліковано

2025-05-23